Wspólnota Autonomiczna Wysp Kanaryjskich to hiszpański archipelag, którego największą i najgęściej zaludnioną wyspą jest Teneryfa. Mimo że jeszcze nie odnajdziemy na niej tras kolejowych, to transport jest dobrze rozwinięty.
Ciebie to nic nie kosztuje, a ja pozyskam środki na następne artykuły. Z góry Ci dziękuję!
Spis treści
Pierwsze kroki na wyspie – komunikacja z lotniskiem
Najszybciej i najwygodniej na Teneryfę dotrzemy drogą lotniczą. Mimo że polskie lotniska są bezpośrednio skomunikowane tylko z lotniskiem na południu wyspy (Aeropuerto de Tenerife Sur Reina Sofía – TFS), to warto pamiętać, że na północy znajduje się drugi port lotniczy – Aeropuerto Tenerife Norte-Ciudad de la Laguna -TFN). Jest to lotnisko krajowe, zapewniające szybkie połączenie z hiszpańskimi miastami oraz z pozostałymi wyspami archipelagu.
Szybki wyjazd i dojazd do/z lotniska umożliwiają publiczne autobusy. W przypadku północnego lotniska mamy do wyboru trzy linie autobusowe Titsa: linia 30, prowadząca do kurortu słynnego z Loro Parque, czyli miasta Puerto de la Cruz; linia104, skomunikowana z stolicą wyspy Santa Cruz de Tenerife oraz linia 343, która łączy obydwa lotniska i wakacyjne kurorty skupione wokół miejscowości Los Cristianos. Z południowego lotniska przemieścimy się za pośrednictwem linii takich jak: 111 (dociera nie tylko do Los Cristianos, ale także do stolicy); 415 łącząca el Fraile i San Isidro oraz linia nocna 711 do Costa Adeje i Los Cristianos.
Guagua, czyli transport publiczny na Teneryfie
Początki transportu na wyspie sięgają lat 80. XIX wieku. Obecnie TITSA (Transportes Interurbanos de Tenerife) liczy 600 pojazdów zwanych guaguas, które wyróżniają się zieloną barwą. Niektóre linie służą przede wszystkim miejscowym. Inne zostały stworzone z myślą o turystach. Przykładowo linie 122, 123, 124 i 131 zawiozą nas do sanktuarium Matki Bożej w mieście Candelaria. Linie 342 i 348 prowadzą do El Teide, gdzie początek mają wszystkie wyprawy na słynny szczyt wulkaniczny Pico del Teide. Z kolei linia 910 ma swój początek w stolicy wyspy i prowadzi bezpośrednio do położonej na jej obrzeżach złotej plaży Las Teresitas. Do zjawiskowych klifów Los Gigantes na zachodzie wyspy natomiast prowadzą linie: 325, 473, 477.
Nowoczesne tramwaje
Mimo że autobusy zdominowały transport na wyspie, to na Teneryfie można także zobaczyć tramwaje niskopodłogowe. Jednak jest pewien haczyk – zobaczymy je wyłącznie w stolicy Santa Cruz de Tenerife i w sąsiednim mieście San Cristobal de La Laguna. Umożliwiają one połączenie komunikacyjne pomiędzy tymi ośrodkami miejskimi. Publiczna firma, Metropolitano de Tenerife (Metrotenerife), powstała w 2001 roku i odpowiada za zarządzanie dwoma liniami tramwajowymi. W planach jest rozbudowa taboru tramwajowego m.in. o połączenie z lotniskiem Tenerife de Norte. Szczególnie interesująca jest koncepcja stworzenia linii kolejowej, która połączyłaby południe i północ wyspy. Jednakże są to plany na przyszłość.
Kwestie finansowe, słów kilka o cenach
Ceny pojedynczych przejazdów autobusem są zróżnicowane i po części związane z przejechaną odległością. Bilet na trasie łączącej Aeropuerto de Norte i Aeropuerto de Sur to wydatek rzędu 9,70 € na osobę. Bezpośrednie połączenie jest traktowane jako linia ekspresowa (do przebycia w 50 minut). Sam przejazd z/do Puerto de la Cruz z/do Aeropuerto de Norte to koszt 4,75 €. Czas przejazdu również jest niemalże o połowę krótszy. Z kolei za trasę z/do Puerto de la Cruz z/do Aeropuerto de Sur zapłacimy 13,55 €, a podróż potrwa około półtorej godziny w zależności od pory dnia.
Nie można również zapomnieć o południowych kurortach. Z/do Costa Adeje (Los Cristianos, Playa de las Americas) na Aeropuerto de Norte zapłacimy kwotę 12,40 € na osobę, a na pobliskie Aeropuerto de Sur zaledwie 3,70 €. Oprócz biletów jednorazowych na uwagę zasługują karty abonamentowe, tzw. ten+. Można je zakupić nie tylko w centrach przesiadkowych (Intercambiadores de Titsa), ale również w kioskach zwanych estanco. Są ważne rok od ostatniego naładowania. Oprócz wersji standardowej, która sprawdzi się w przypadku turystów, występują jej liczne warianty dla rezydentów: od wersji dla dzieci (tarjeta infantil) przez młodzież (abono joven) do seniorów (abono senior).
Bilety
Oczywiście w szerokiej gamie produktów znajdują się typowo turystyczne karty np. 1-dniowa za 10 euro oraz 7-dniowa za 50 euro. Zapewnia ona nielimitowany przejazd wszystkimi liniami autobusowymi i tramwajem. Przyzwyczajeni do tradycyjnych rozkładów i przystanków, nie odnajdziemy ich na wyspie. Mniejsze stacje autobusowe są zazwyczaj niepozorne, ograniczają się do znaku z wyraźnym kodem QR i czasami zadaszoną ławką. W rozkładzie jazdy uwzględniono godziny rozpoczęcia trasy i główne stacje. Odpowiednie nazwy i unikalne czterocyfrowe numery przypisują przystankom.
Za pojedynczy bilet tramwajowy zapłacimy 1,35 euro. Nowatorskim rozwiązaniem jest wprowadzenie biletów w formie mobilnej. Bilety kosztują znacznie mniej (odpowiednio: 1,10 euro pojedynczy; 2,5 euro za pięć przejazdów). Reasumując, jeżeli pogoda będzie sprzyjać, to bez problemu za pośrednictwem transportu publicznego zwiedzimy najdalsze zakątki wyspy. Wybierając odpowiednie linie autobusowe przejedziemy z północy na południe, odwiedzając nie tylko turystyczne kurorty. Nie ominą nas także klimatyczne, kanaryjskie perełki, które na długo zapadną w naszej pamięci.